MEK - Visit Finland Finnish Tourist Board
Sök
Sök
 
Kontaktupgifter
Respons

Visit Finland Nyheter November 2013

Utländska gäster kommer till Finland för att må bra. Brittiska turister: Från norrsken mot ett mångsidigare produktutbud. Framåt för semestrar på egen hand. Rundresor i Nordeuropa tar asiater till Finland. Visit Finland bjuder in till kampanjer.

Sauna articles; towel, scoop, bath brush

Utländska gäster kommer till Finland för att må bra

Det finns ett stort intresse för må bra-produkter bland turister. Inkvarteringsstatistiken visar att spainrättningarna allt mer har blivit ett inkvarteringsalternativ att räkna med – spainkvarteringarna har vuxit klart snabbare än de andra alternativen. De utländska övernattarnas andel på våra spainrättningar ökade redan till 17 procent i fjol.

Brittiska gäster står för nästan var tredje spaövernattning. Tillväxten bland britter hör till de största, genast efter japanerna och kineserna. De ryska turisterna stod för 61 procent av utlänningarnas spaövernattningar i fjol.

Källan till det finska välmåendet – bastun, lugnet i naturen och tystnaden – har sin egen unika marknadsnisch på den växande må bra-marknaden.

Mera information på finska här

Brittiska turister: från norrsken mot ett mångsidigare produktutbud

Britternas utlandsresor har återhämtat sig i hela världen. I år har britternas övernattningar vuxit klart snabbare än de andra marknadernas även i Finland. Endast de dynamiska asiatiska marknaderna nådde ett bättre resultat. Det har varit glädjande att intresset har breddats till vårt sommarutbud. För britterna har vi profilerat oss som ett vinterresmål, där en månad (december) har en exceptionellt stor betydelse.

I och med norrskenets popularitet har vi också fått synlighet för stads- och aktivitetsutbudet i Sommarfinland. Researrangörerna har gått in för att satsa på ett bredare och mer lockande utbud av sommarprodukter. Observering av djur samt må bra-semestrar väntas bidra med utökat utbud sommaren 2014.

Det lönar sig att vara tidigt ute med marknadsföringen. I fjol slog britterna fast sina semesterplaner betydligt tidigare än vanligt. Även artikelsökningarna med sommartema på VisitFinland.com visar att de börjar leta efter speciellt sommarsemesteralternativ i ett tidigt skede. Säsongen börjar redan i mars.

Enligt internationella forskningsföretag är utsikterna på den brittiska marknaden ytterst positiva.

Läs vår representant Riitta Balzans färska marknadsöversikt om Storbritannien.

Framåt för semestrar på egen hand

Det blir allt mer populärt bland ryssar och britter att själv ordna en Finlandssemester. Särskilt en växande andel av ryssarna gör själv sina reserveringar utan att anlita resebyråer. Researrangörerna är dock ytterst viktiga aktörer under vinterns högsäsong. Däremot har de inte nämnvärt utvecklat sitt utbud utanför säsongen.

Researrangörerna i Moskva och S:t Petersburg har inte velat lansera nya initiativ. Med det nuvarande utbudet klarar vi av att möta efterfrågan men för att dra nytta av den ryska marknadspotentialen behöver vi nya högklassiga produkter på den här hårt konkurrerade marknaden. Hälsoturism och må bra-resor är en växande trend också i Ryssland. Ryssarna har blivit mer prismedvetna samtidigt som resor som en del av livsstilen har blivit vardag för medelklassen.

Läs vår representant Arto Asikainens färska marknadsöversikt om Ryssland.

A seagull resting by the Helsinki Cathedral

Rundresor i Nordeuropa tar asiater till Finland

Rundresor i Norden var favoritprodukter i Shanghai i somras. Ett intensivt samarbete mellan researrangörerna har spelat en nyckelroll. Även framöver kommer ett gott samarbete med de lokala researrangörerna att vara avgörande med tanke på rundresorna.

Helsingfors, som är lätt att kombinera med en rundresa i de nordiska länderna, toppar fortfarande efterfrågan på sommarprodukter på Shanghaimarknaden. Intresset har också vaknat för Insjöfinland och Lappland. Hobbyresor kring olika teman, bland annat resor för fotointresserade där man jagar norrsken under ledning av yrkesfotografer, är exempel på exklusiva resor som de nya distributionskanalerna erbjuder.

I vår omvärld syns också olika slag av gemensamma kampanjer mellan länder, med Sveriges och Schweiz kampanj i Kina som färskt exempel. Kampanjens syfte var att med humorn som hjälpmedel öka kännedomen om bägge länder. Vi kommer säkert att få se fler satsningar av den här typen. Finländska produkter kan också paketeras med andra än de nordiska länderna. Ett Finlandsbesök platsar även i anslutning till väst- och sydeuropeiska länder.

Läs mera om vår Asienmarknad i våra representanters färska rapporter: Kina och Japan.

Visit Finland bjuder in till kampanjer

Samla ihop aktörerna i ditt område / resmål / nätverk och välj ut ett eget för konceptet passande produkttema med spetsprodukter och ta tillvara CTF:s storsatsningar i Japan och Kina.

Med hjälp av kampanjerna väcker vi intresse för Finland och erbjuder konsumenten en direkt köpprocedur till en Finlandsresa. Vi har också tagit fram olika alternativ för både regionala aktörer, researrangörer och företagen direkt att delta i kampanjerna.

Vi gör produktkampanjer också i Tyskland, Franska, Italien och Ryssland.

Läs mera här

 
Uppdaterad 12/09/2013 Back Print
 
 
Relaterade länkar
Mässan och försäljningsevenemangen
Mer om marknaden (på finska)
MEK - Visit Finland